Van je werkgever mag je een cursus doen en verwachtingsvol neem je om 09:00 uur plaats in het leslokaal en legt een dikke map vol documentatie voor je neer. Centraal staat een nieuwe applicatie die jouw organisatie gaat implementeren. Gelukkig weet je er al wat van, vanuit een vorige werkgever. Helaas begint de cursusleider vanaf nul en dwalen de eerste drie uur je gedachten af naar de boodschappen voor vanavond. Een gemiste kans, voor zowel jou als je werkgever. Maar wat is dan de beste manier voor het opdoen van digitale vaardigheden en hoe pakken wij dat aan?
Bovenstaand klassiek voorbeeld is weinig motiverend voor een medewerker om kennis op te doen. Maar hoe zorg je er dan voor dat medewerkers de juiste digitale vaardigheden leren?
Bekijk dus wie een training nodig heeft voor welke applicatie en wat het doel hiervan is. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld persona's opstellen om beter inzicht te krijgen in welke leervormen het beste passen bij welke functie.
Twee dagen van 09:00 uur tot 17:00 uur in de schoolbanken is wat we nog maar weinig (gaan) zien. Zeker in deze tijden waarin we veel op afstand werken en minder fysiek bij elkaar zijn. Tijds- en plaatsonafhankelijk werken, biedt ook kansen voor training en adoptie. Denk aan digitale trainingstools die medewerkers on demand kunnen raadplegen. Het leren van digitale vaardigheden kan dan in hun eigen tempo.
Daarnaast gaan we steeds vaker train de trainer zien binnen organisaties. Het is dan niet nodig elke medewerker individueel een hele cursus te laten doorlopen, maar je wijst enkele key users aan die getraind worden. Zij trainen weer op hun beurt hun collega's in het gebruik van een nieuw systeem. Zo zijn er verschillende leervormen die je kunt afstemmen op wat past bij de leerbehoefte van medewerkers.
Ook wij hebben te maken met nieuwe technologieën die we in onze organisatie implementeren. Een klein team van key users gaat hiervoor op training bij de leverancier en zij verspreiden dan weer hun kennis binnen de organisatie. Bijvoorbeeld in een pizzasessie of Teams-meeting die ook wordt opgenomen, zodat nieuwe medewerkers de opname kunnen terugkijken. Ook verdelen we de training vaak in meerdere sessies gericht op de techniek, hoe je de nieuwe applicatie gebruikt bij je dagelijkse werkzaamheden en wat je eraan hebt. Zo kunnen onze medewerkers aansluiten bij de sessie die bij hen past.
Toetsing vindt absoluut plaats, maar het ligt wel aan de functie van een medewerker. Als ICT-leverancier moet je geschoolde specialisten hebben die bijvoorbeeld met Microsoft of HPE-technologie kunnen en mogen werken. Terwijl je op de werkvloer van een zorginstelling het toetsen van digitale vaardigheden bijna nooit zal terugzien. Toch worden die vaak al wel meegenomen in de functieomschrijving: kennis van Microsoft Office is een vereiste of kennis van CRM of ERP is een pre. Zeker bij een kantoorfunctie gaan werkgevers ervanuit dat die kennis aanwezig is. De functie van de medewerker bepaalt dus vaak de mate van toetsing op digitale vaardigheden.
Tegenwoordig zijn in bijna elke functie digitale vaardigheden onmisbaar. In plaats van klassikale training worden moderne leervormen, zoals on demand training, aangeboden om de juiste kennis en kunde op te doen. De focus op digitale vaardigheden is een van de zeven technologische ontwikkelingen die we gaan zien in 2022.
Nieuwsgierig naar de andere zes trends? Die vind je in dit trendrapport waarin we je meenemen over in onze visie voor de technologische ontwikkelingen van 2022. Een overzicht van alle trendblogs en onze visie op ICT voor 2022 vind je hier.
Update: Het ICT Trendrapport voor 2023 is vanaf nu ook verkrijgbaar. Download deze nu en blijf up to date op gebied van trends & ontwikkelingen op gebied van ICT.