Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en bieden de zorg vele mogelijkheden. Niet alleen voor specialistische behandelingen, maar ook voor automatisering van zorgprocessen. Door informatie op een veilige manier te integreren en centraliseren, kun je slimmer samenwerken. Bovendien maken nieuwe technologieën toekomstbestendige zorgsystemen mogelijk en verminderen ze de administratieve werkdruk. Kortom, ICT faciliteert gestroomlijnde zorgprocessen en uiteindelijk ook betere zorg voor de patiënt.
Wat we nog vaak zien, is dat er in de zorg met veel verschillende systemen wordt gewerkt en dat die systemen gesloten containers met informatie zijn. Gegevens zijn verspreid over e-mail, Excel- en Wordbestanden. Die informatie is dus niet eenvoudig uit te wisselen. Nieuwe technologieën, zoals de cloud, openen die informatiecontainers en brengen kennis en data samen, zodat je met de juiste en meest recente informatie werkt.
Het misverstand is dat je dan moet kiezen tussen efficiëntie en veiligheid. Beiden gaan juist prima samen in de cloud. Je kunt systemen met elkaar verbinden en zo op een veilige manier gevoelige patiëntinformatie met elkaar delen en een compleet elektronisch patiëntendossier (EPD) opbouwen. Zorginformatie die is geïntegreerd en gecentraliseerd, zorgt ervoor dat je veilig en efficiënt jouw werkzaamheden kunt uitvoeren.
Minder administratie betekent meer tijd voor kerntaken. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om (administratieve) processen in de zorg te automatiseren en te stroomlijnen. Voor bijvoorbeeld het inboeken van een nieuwe collega, moest de ICT-afdeling deze collega apart aanmelden bij alle verschillende systemen die werden gebruikt. Nu voer je eenmalig de benodigde gegevens in via een portaal en verloopt die aanmelding volledig geautomatiseerd.
Digitalisering heeft ook direct invloed op de zorg aan het bed. Wanneer een patiënt een vreemde klacht had, moest je dat eerst administratief verwerken en collega's mailen of bellen voor advies. Nu is het mogelijk om direct aan het bed je opmerkingen in te spreken en de applicatie verwerkt de gesproken informatie. Vervolgens pak je de telefoon en start een videocall met drie specialisten om direct de situatie te bespreken en de patiënt verder te helpen. Deze efficiëntieslagen, mede mogelijk gemaakt door ICT, verlichten de administratieve werkdruk en besparen zorgkosten.
Voorheen werkte je in een document en mailde je dat naar een collega die aanvullingen deed. Een derde persoon voegde deze aantekeningen samen met zijn of haar eigen document. Dat was ontzettend omslachtig en tijdrovend. Tegenwoordig kunnen we veel slimmer samenwerken door nieuwe technologische ontwikkelingen. We hoeven niet meer op elkaar te wachten en werken tegelijkertijd in één document.
Ook een planning maken voor de zorgmedewerkers kost nu veel minder tijd. Waar je eerst weer handmatig aan het puzzelen moest wanneer iemand ziek of niet beschikbaar was, worden roosterwijzigingen nu automatisch verwerkt. Ben je verhinderd? Dan bied je jouw dienst digitaal aan op een platform, je wisselt van dienst met een andere collega en het rooster is weer up-to-date. Door digitalisering hoef je daar niet meer tussen te zitten.
Wanneer je continu die toegevoegde waarde van ICT voor de zorg wil leveren, dan is het onvermijdelijk om van de cloud gebruik te maken. Waar een on-premises systeem na vijf jaar aan een grote upgrade toe is, ben en blijf je met de cloud up-to-date. De cloud is altijd in ontwikkeling en je wordt automatisch meegenomen in verbeteringen en updates. Dat bespaart ook veel kosten, want je neemt maandelijks licenties af en betaalt alleen voor de diensten die je gebruikt. Je hoeft dus niet elke tien jaar duizenden euro's te investeren in een nieuw on-premises systeem. Met de cloud ben je zeker van een toekomstbestendig zorgsysteem.
Wil je weten hoe jouw organisatie tijd en kosten kan besparen door ICT in te zetten voor jullie zorgprocessen? Download onze gratis whitepaper ‘Digitalisering in de zorg: waar liggen kansen in jouw organisatie?’.