Focus op de cliënt: blijf de regievoerder in jouw digitale transitie

Iedere zorgorganisatie heeft te maken met het proces van digitale transformatie. De pandemie is hiervoor de katalysator. Continuïteit, beschikbaarheid en veiligheid van systemen en data zijn daarbij cruciaal. De zorg gaat 24/7 door en zorgmedewerkers moeten constant de beschikking hebben over een goed werkende ICT-omgeving. Toch hebben maar weinig zorgorganisaties de beschikking over een eigen ICT-afdeling. Vaak is er wel een ICT-coördinator of facilitaire afdeling en wordt aanvullende kennis en expertise gehaald bij externe ICT-partners. Een goed idee, want zo blijf je de regievoerder over jouw digitale transitie én kun je je focussen op het primaire proces: de zorg.

Uitdaging: kennisniveau en vaardigheden

Zorgorganisaties starten met digitaliseren door bijvoorbeeld hun ECD-oplossing naar de cloud te migreren. Vervolgens kun je nadenken over welke processen je nog meer kunt digitaliseren. Misschien moet er een digitale zorgwerkplek komen? Het is belangrijk om bewustwording te creëren en zorgvuldig te onderzoeken wat er echt nodig is. De mogelijkheden van moderne technologieën zijn eindeloos, maar wat betekenen ze voor je zorgorganisatie? 

De invoering van nieuwe technologie is helaas geen plug and play. De juiste begeleiding van zorgmedewerkers is zeker nodig om ervoor te zorgen dat ICT op een effectieve en veilig manier wordt gebruikt. Technologie moet zo simpel zijn als water uit de kraan: het is er gewoon en het moet goed werken. Maar het is wel prettig om ergens terecht te kunnen wanneer hier geen sprake van is. Daarom kan de inzet van een ICT-partner je helpen om de zorgen over ICT weg te halen en zelf de regie te behouden. 

De toegevoegde waarde van een ICT-partner

Er is sprake van vergrijzing, een groot tekort aan zorgpersoneel en een verschil in digitale vaardigheden onder zorgmedewerkers. Een ICT-businesspartner die weet wat er speelt en leeft in de zorg en proactief met je meedenkt. Niet alleen over deze aspecten, maar ook over je ambities en doelen en wat die betekenen voor je ICT-omgeving. Verder is een ICT-partner er vooral om je te ontzorgen, bijvoorbeeld door:

  • Single point of contact te zijn. Een ICT-partner dient als aanspreekpunt voor alle derde partijen op het gebied van ICT. Daar moet namelijk ook afstemming mee zijn wanneer je bijvoorbeeld licenties wilt aanschaffen of als er problemen zijn met het wifi-netwerk. Die coördinatie neemt een ICT-partner op zich, maar jij houdt de regie.
  • Goede support op ICT-gebied. Niet alleen voor hulp bij vragen van gebruikers, maar ook voor het zorgen van een vervangende tablet of telefoon wanneer een apparaat stukgaat. In de zorg worden veel apparaten gedeeld door de verschillende ploegen, dat heeft invloed op de levensduur. Wanneer zo'n apparaat niet meer werkt, dan moet de zorg toch doorgaan. Een ICT-partner regelt dan direct een vervangende tablet.

Door samen te werken met een ervaren ICT-partner weet je zeker dat je van de best practices van ICT-oplossingen voor de zorg kunt profiteren. Een prettig idee, toch? 

Pak de regie in jouw digitale transitie

Door vooral de rol van regievoerder op te pakken bij een digitale transformatie en de operationele ICT-ondersteuning uit te besteden, is er ruimte voor innovatie. Hoe kun je nog betere zorg verlenen met behulp van moderne technologie? En welke inzichten kun je halen uit alle data die beschikbaar zijn? Bovendien maakt digitalisering je aantrekkelijker voor de nieuwe generatie zorgmedewerkers. Door (een gedeelte van) je ICT uit te besteden aan een ICT-businesspartner kun je je focussen op wat het belangrijkste is: de zorg voor cliënten. 

Digitalisering in de zorg

Ontdek in onze whitepaper hoe je veilig en efficiënt kunt werken in de zorgsector door de juiste inzet van ICT.

WP: Digitalisering in de zorg