De zorgsector is een van de grootste werkgevers van Nederland. Ondertussen heeft de zorg te maken met een hoge werkdruk, vergrijzing en personeelstekorten. Hoe blijf je dan een aantrekkelijke werkgever voor jongeren? Misschien is ICT niet het eerste waar je dan aan denkt, want het is zeker niet de corebusiness van een zorgorganisatie. Toch maakt het werken met nieuwe technologieën je organisatie interessant voor de nieuwe generatie zorgmedewerkers. Hoe kan ICT in je voordeel werken en wat betekent dit voor de oudere generatie? De mogelijkheden en voordelen leggen we uit in dit blogartikel.
In de zorg is ICT ondersteunend aan het primaire proces: zorg verlenen. De zorgsector is geen koploper als het gaat om moderne technologie en vaak hebben de wat oudere zorgmedewerkers niet zoveel met ICT. Maar het nadeel is dat je geen aantrekkelijke werkgever bent voor jong personeel. Zij zijn het namelijk gewend om met nieuwe technologieën te werken en kiezen hier vaak bewust voor.
Digitalisering en innovatie nemen een steeds belangrijkere rol in binnen de dagelijkse processen van de zorgorganisatie. Denk aan het e-consult, het gebruik van Microsoft Teams en het elektronisch cliënten dossier (ECD). En die digitalisering is er niet voor niets, want moderne technologieën helpen ons om slimmer en efficiënter te werken. Niet alleen om bijvoorbeeld administratieve rompslomp te verminderen en onderling samen te werken, maar ook om uiteindelijk betere zorg te kunnen verlenen.
In de huidige wereld volgen nieuwe technieken, applicaties en systemen elkaar in rap tempo op. Om als zorgorganisatie bij te blijven, moet je meebewegen en veranderen. Als je deze stap niet maakt, loop je al snel achter. Moderne technologie heeft impact op de organisatie, haar processen en medewerkers. Zorg daarom voor een ‘zachte landing’ van nieuwe technologie. Een adoptie- en veranderstrategie is gericht op het omarmen van veranderingen en het adopteren en leren gebruiken van nieuwe systemen door medewerkers.
Jongere medewerkers krijg je doorgaans sneller mee in het gebruik van nieuwe technologie. De oudere medewerker vindt het vaak lastiger om daarmee om te gaan. De kennis en ervaring van de laatste groep is hard nodig binnen de zorgorganisatie, ook om de jongere medewerkers op weg te helpen. Bij de adoptie moet je dus rekening houden met verschillende doelgroepen en het niveau van zelfredzaamheid: wat heb jij nodig om je werk goed te kunnen doen? Welke digitale vaardigheden en kennis heb je daarbij nodig? De techniek moet niet leidend zijn. De gebruikersbehoefte bepaalt de keuzes voor de techniek en de inrichting ervan.
ICT moet meerwaarde bieden voor de organisatie en haar business. Vooral jongere medewerkers vinden het belangrijk dat er een visie bestaat op de inzet van moderne technologie, ook ten behoeve van de zorg. ICT helpt dus om die nieuwe generatie warm te maken voor jouw zorgorganisatie. Hierbij besteed je niet alleen aandacht aan het onboarden en inwerken van de jongere generatie, maar neem je ook de tijd om oudere medewerkers goed te begeleiden bij de inzet van nieuwe technologie.
Adoptie is een continu proces dat voor een belangrijk deel gaat over gedragsverandering en mindset. Per doelgroep kun je gepersonaliseerde training aanbieden. Zo zorg je ervoor dat je je huidige medewerkers goed op weg helpt én blijf je aantrekkelijk voor de nieuwe generatie zorgmedewerkers. Wil je meer lezen over hoe je als zorgorganisatie veilig en efficiënt kunt werken door de juiste inzet van ICT? Download dan onze whitepaper.