Zeker in de maakindustrie draait het onderaan de streep om de marges. Want: zonder marges geen winst, bestaansrecht en budgetten voor innovatie. Maar hoe ga je om met een beperkt ICT-budget? En wellicht nog belangrijker: wat levert een ICT-budget voor innovatie op? Door de antwoorden op die vragen helder te krijgen, ontstaat er een realistisch scenario van de investering versus de resultaten van innovatie. Investeren in de lange termijn kan nogal eens voelen als tasten in het duister. Loont het wel? Is het het risico waard? En wanneer vertaalt de investering zich naar tastbare resultaten? Allemaal terechte vragen waar we in deze blog zoveel mogelijk antwoord op zullen geven.
In de waan van de dag is het een hele opgave om alle zaken in het gareel te houden. Een stap daarbuiten zetten richting innovatie is dan al gauw een overbodige luxe. In ons andere blog hebben we echter al gezien dat die luxe eerder essentieel is dan we denken. De uitdaging zit ‘m in het overtuigen van het algeheel nut van innovatie en kosten die daarbij komen kijken.
Vrij zelden zullen directeuren zelf opperen om geld over de balk te smijten, of het nou gaat om innovatie of niet. De visie hebben om in te schatten wat de keuze van vandaag oplevert voor de ICT-kwaliteit van de toekomst, is al gauw een brug te ver. De kunst is om juist die toekomstvisie terug in beeld te brengen. En ja, daar komt vaak de nodige rekenkracht bij kijken.
Een belangrijk aspect van innovatie is het creëren van de keuzevrijheid om een infrastructuur te hanteren waarbij je als organisatie niet vast zit aan één softwarepakket. Zo’n volledig pakket hoeft namelijk lang niet altijd de beste optie te zijn. Een logisch alternatief zou een situatie zijn waarbij de organisatie een samenstelling heeft van verschillende software-oplossingen. Door een dergelijke omgeving te creëren, kan de organisatie werken met passende tools die van belang zijn, in plaats van uit gemak een volledig softwarepakket te kiezen.
Het nadeel is dat er geregeld maar 1 IT manager betrokken is in een organisatie, waardoor er niet voldoende kennis wordt ingeschakeld in het besluitvormingsproces. Ervoor zorgen dat juist deze IT manager betrokken blijft bij deze processen maakt het verschil tussen een goede besteding van het ICT-budget versus een verspilling van tijd en geld.
Maar hoe blijf je als IT manager betrokken in dit proces. Hiervoor zijn de volgende 4 stappen erg belangrijk.
Hierbij kijk je binnen de organisatie wat de stand van zaken is. Welke onderdelen hebben specifiek aandacht nodig? Hoe staat het gesteld met de rest? De nulmeting vereist de betrokkenheid van een IT manager, omdat juist die expertise het succes van de nulmeting bepaalt.
De bal is nu aan het management. Waar wil de organisatie staan op de lange termijn? Waar beweegt de markt zich naartoe? Waar kun je als organisatie nu al rekening mee houden?
Hierbij kijken de managers samen met de key-users naar wat de ICT-mogelijkheden zijn. Een IT manager kan een goed beeld schetsen van de ontwikkelingen op gebied van innovatie.
Door in de vorige stappen goed samen te werken en de situatie uit te tekenen, creëer je meer draagkracht onder de stakeholders.
De gemiddelde neiging bij dit soort kwesties, is om te vragen naar de bedragen. Neem daarbij wel in acht dat de cijfers niet direct gerelateerd zijn aan de return van een innovatiebudget. Voor een basisstructuur ben je bijvoorbeeld zo’n 1,5 á 2 ton kwijt. Dat bedrag is niet te vertalen naar een winstmarge. Wie kiest voor innovatie in de hoop dat er naderhand een gouden berg verschijnt, zal nog eens goed moeten overwegen of innovatie wel de geschikte weg is. Het is geen korte route naar fikse winst. Wel is het dé manier om slagkracht te bewerkstelligen; waarom zou je je auto laten doorroesten als je door tussentijdse onderhoudsbeurten de auto veel langer in degelijke staat kunt houden? Datzelfde geldt voor innovatie met oog op ICT binnen de maakindustrie.
Heb je advies nodig bij het opzetten van je ICT budget of wil je sparren over de juiste inzet van budget voor jouw organisatie? Neem dan contact op met ons. Onze professionals zijn dagelijks bezig hun kennis en kunde op peil te houden zodat wij je organisatie kunnen voorzien van de juiste ICT-adviezen en hoogwaardige diensten. Of wil je meer weten over het uitbesteden van ICT-werkzaamheden? Lees hier meer over de voordelen.