Medewerkers in de zorg vragen niet om een technische oplossing, zoals SharePoint of OneDrive. Zij willen snel en gemakkelijk toegang krijgen tot de informatie die ze nodig hebben om zorg te kunnen verlenen. Door hen te faciliteren met de juiste applicaties en systemen, maak je efficiënter werken mogelijk. Ook wordt zorg verlenen een stuk veiliger wanneer de benodigde informatie op de juiste manier is opgeslagen. Maar om optimaal rendement uit je ICT-investeringen te halen, moet je wel weten hoe je dat doet.
Digitalisering in de zorg is zowel realiteit als noodzaak. Hoe groot of klein je zorginstelling ook is, het is belangrijk om mee te gaan in de ontwikkelingen. Waarom? Allereerst, tijdswinst. Misschien herken je het wel: wanneer je wilt switchen tussen een programma of applicatie moet je weer opnieuw inloggen. Of je bent je wachtwoord vergeten, omdat het er zo veel zijn. Of je moet ontzettend lang zoeken, voordat je de juiste versie van een document hebt gevonden.
Die frustraties kun je door het gebruik van moderne technologie verminderen. Met bijvoorbeeld single sign-on krijg je vanuit je werkplek toegang tot al je systemen en applicaties door één keer in te loggen. Ook kun je door digitalisering bestanden sneller vinden en gemakkelijker met collega’s delen en afstemmen. De waardevolle tijd die het oplevert, kan je weer besteden aan een praatje aan het bed of het brengen van een kop koffie.
Ten tweede ben je verplicht om veilig om te gaan met gevoelige persoonsgegevens. Denk aan informatie uit het elektronisch cliëntendossier (ECD). Een veilig ingerichte ICT-omgeving vermindert de risico's op een datalek of ransomware-aanval en daarmee verklein je de kans op imagoschade, een onderbreking van de zorgverlening of een boete. Moderne technologie monitort je ICT-omgeving 24/7 op verdachte situaties en kan zelfs automatisch de juiste reacties toepassen. Efficiëntie en veiligheid zijn belangrijke factoren waarom zorgorganisaties investeren in ICT.
De overgang naar moderne technologie vraagt tijd van medewerkers: een schaars goed bij zorginstellingen. Schakel daarom tijdig de hulp in van een ICT-partner. De specialisten van jouw ICT-partner hebben kennis van zaken en helpen je van begin tot eind met de implementatie, adoptie en het beheer van nieuwe technologie. Samen met jou bekijken ze welke processen je graag wilt veranderen om vervolgens een vertaalslag te maken naar de benodigde technologie. Op die manier pak je een implementatie efficiënt en effectief aan.
Voorafgaand aan het implementatietraject is het raadzaam om kerngebruikers op tijd te betrekken bij de keuze voor een nieuwe applicatie. Het is namelijk belangrijk dat er een passende, veilige en toekomstbestendige ICT-omgeving wordt gecreëerd voor alle gebruikers. De techniek is niet leidend, maar de gebruikersbehoefte bepaalt de inrichting van de omgeving. Zo help je zorgmedewerkers op weg om de nieuwe manier van werken eigen te maken en zal je uiteindelijk optimaal rendement kunnen behalen met de nieuwe software.
De juiste inzet van ICT helpt zorgmedewerkers uiteindelijk om meer tijd te kunnen besteden aan datgene wat ze het liefste doen: zorgen voor cliënten. Bovendien vergroot je niet alleen de efficiëntie, maar bescherm je ook de gegevens die je verwerkt en kun je je richten op het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Dat is het beste rendement wat je kunt behalen, toch?
Adoptie is een continu proces dat voor een belangrijk deel gaat over gedragsverandering en mindset. Per doelgroep kun je gepersonaliseerde training aanbieden. Zo zorg je ervoor dat je je huidige medewerkers goed op weg helpt én blijf je aantrekkelijk voor de nieuwe generatie zorgmedewerkers. Wil je meer lezen over hoe je als zorgorganisatie veilig en efficiënt kunt werken door de juiste inzet van ICT? Download dan onze whitepaper.