De marges in handelsorganisaties staan enorm onder druk. Concurrentie is moordend en prijzen worden laag gehouden om het marktaandeel of de verkoop veilig te stellen. Daarom is het slim om je af te vragen hoe je bepaalde middelen inzet en of je het gebruik ervan kunt optimaliseren, bijvoorbeeld op het gebied van ICT. We zijn ervan overtuigd dat je altijd stappen kunt zetten om efficiënter gebruik te maken van je ICT-resources. Misschien heb je bepaalde systemen of applicaties niet eens meer nodig. In dit blogartikel bespreken we hoe je als handelsorganisatie ICT slimmer kunt benutten om uiteindelijk je marges te verhogen.
Wat als er een kassasysteem uitvalt of je webshop ligt eruit? Elke minuut downtime betekent meer en meer omzetverlies door transacties die niet doorgaan of orders die niet geplaatst kunnen worden. Daarom zijn veel handelsorganisaties huiverig voor het idee dat (een deel van) hun ICT uitvalt of niet meer naar behoren werkt. Maar is het wel nodig om al je applicaties en systemen 24/7 te laten draaien?
Wanneer je een auto voor de deur hebt staan, dan zet je de motor uit wanneer je niet meer hoeft te rijden. Wat je dan betaalt, is enkel de wegenbelasting en de verzekering, maar je verbruikt geen dure brandstof. Eigenlijk een gek idee, dat we dat vaak nog wel doen als het gaat om onze ICT-systemen. We begrijpen dat je de webshop dag en nacht wilt laten draaien, maar wat als medewerkers van de administratie van negen tot vijf werken? Je kunt er dan voor kiezen om bepaalde systemen en applicaties uit te zetten op het moment dat zij die niet gebruiken. Het zijn de kleine dingen, zoals geplande downtime, die ervoor zorgen dat je ICT-resources efficiënt gebruikt en bespaart op kosten.
In de meeste gevallen hebben handelsorganisaties veel minder nodig aan ICT dan dat ze denken. Bovendien geldt dat minder applicaties en minder (legacy-)systemen ook minder problemen betekent, zodat je je kunt richten op je kernactiviteiten. Daarom is het belangrijk om nauwkeurig te onderzoeken wat je exact aan ICT-diensten nodig hebt om je handelsorganisatie te runnen. Want niet alleen het gebruik van ICT-middelen brengt kosten met zich mee, maar ook back-ups, onderhoud, beheer en performance vragen aandacht en tijd en knabbelen dus aan je marge.
Vaak is er binnen een handelsorganisatie al een uitgebreid ICT-landschap aanwezig. Met de groei van de organisatie zijn er hier en daar verschillende systemen en applicaties bijgekomen. Het helpt om een pas op de plaats te doen en je ICT-infrastructuur onder de loep te nemen. Het doel? De kosten te verlagen en je omzet/marge te verhogen.
Bekijk eens per afdeling welke processen er allemaal zijn en welke ondersteuning vanuit applicaties of systemen er nodig is. Om nog een keer de auto-metafoor te gebruiken: misschien hebben de financiële medewerkers altijd in een vrachtwagen gereden en hebben ze die nog steeds nodig. Of voldoet een vrachtwagen voor de werkzaamheden overdag en een kleine personenauto voor processen buiten de kantooruren? Vraag je af wat er daadwerkelijk aan ICT nodig is én hoe je hiermee processen kunt optimaliseren.
Het maximaliseren van marges is een veelvoorkomend doel voor handelsorganisaties. En dit doel kan worden bereikt door o.a. zorgvuldig de juiste ICT-oplossingen en -diensten te selecteren. Hiervoor bepaal je eerst je behoeften en doelstellingen. Vervolgens kijk je welke stappen je kunt zetten om ICT efficiënter in te zetten. Tenslotte helpen alle kleine beetjes om te besparen op kosten of om je omzet te vermeerderen en daarmee dus ook je marge te verhogen.
Verder lezen over hoe je meer kunt halen uit de ICT-middelen van jouw handelsorganisatie en de risico's op downtime verkleint? Download dan onze whitepaper.