Met de introductie van nieuwe technologieën zijn veel handelsbedrijven op zoek naar manieren om de productiviteit te verhogen, de prestaties van het personeel te verbeteren en de kosten te beheersen. Toch wordt een toenemend aantal processen nog niet automatisch uitgevoerd en zijn die afhankelijk van handmatige werkzaamheden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor werkplekbeheer. Wanneer je dat efficiënt inricht, kunnen medewerkers beter werken, zijn ze productiever en is de performance een stuk stabieler. Uiteindelijk bespaart je dat weer kosten, waardoor efficiënt werkplekbeheer de sleutel is tot hogere marges, een groter afzetvolume of meer omzet.
Met de groei van de organisatie, zie we dat ook de complexiteit van ICT toeneemt en het ICT-landschap steeds omvangrijker wordt. Niet alleen zijn er financiële en logistieke systemen nodig, maar ook een webshop, moderne werkplek en applicaties voor voorraadbeheer en HRM. Hoe houd je dan overzicht op het beheer en onderhoud hiervan? Wie regelt de back-ups, support en updates en wanneer? Met de groei van de handelsorganisatie worden ook de taken en werkzaamheden van de ICT-afdeling worden op die manier veelomvattend.
Om een complete werkplek te beheren, komt er nogal wat bij kijken. De belangrijkste afweging die je hierbij voor jezelf moet maken, is wat er écht nodig is voor jouw handelsbedrijf om je producten en diensten te kunnen leveren. Stel, je hebt in je magazijn een robot als orderpicker. Dan is het essentieel dat de software van deze robot up-to-date is en dat er direct iemand beschikbaar is voor support wanneer er een probleem is. Maar als het gaat om een defecte printer, dan is dat minder urgent. Dus de complexiteit van je ICT-landschap neemt wel toe, maar dat betekent niet dat alle applicaties en systemen even belangrijk zijn voor de kernprocessen van jouw handelsbedrijf.
De vergelijking met de defecte printer en magazijnrobot heeft alles te maken met hoe je jouw ICT-ondersteuning inregelt. Wanneer je supportmedewerker bezig is met de printer en niet direct beschikbaar is om de robot te rebooten, gaat het je geld kosten. Dus welk risico accepteer je? Je kunt ervoor kiezen om een enorme ICT-afdeling op te zetten om het risico op het stilvallen van de handel te reduceren. Of je bekijkt of het uitbesteden van toegevoegde waarde is voor jouw handelsbedrijf.
Omdat dus niet alle applicaties en systemen even belangrijk zijn voor de handel en retail, kun je bijvoorbeeld eerstelijns- en tweedelijnssupport uitbesteden. Dan kan de ICT-afdeling zich bezighouden met de belangrijkste processen en zich focussen op de strategische waarde voor de organisatie. Jouw ICT-partner helpt medewerkers dan verder wanneer een laptop, printer of het internet niet werkt. Ook dát is efficiënt werkplekbeheer.
Stabiele, veilige netwerken en een solide ICT-infrastructuur zijn belangrijk voor medewerkers om productief te kunnen werken. Dan kan door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat aan de achterkant belangrijke updates en patches worden uitgevoerd, zonder dat de medewerker hiervoor zijn of haar werk moet onderbreken.
Om efficiënt werkplekbeheer tot stand te brengen, kijken wij naar hoe processen soepeler kunnen verlopen en hoe we de impact van het beheer op de gebruiker minimaliseren. Het is een flinke klus om een complex ICT-landschap te beheren en te onderhouden en ervoor te zorgen dat medewerkers efficiënt en stabiel kunnen werken. Hoe minder ICT-problemen op de werkplek, hoe meer werk je kunt verzetten en hoe lager het risico op handel die onverwacht stilligt.
Wil je meer te weten komen over het Microsoft Power Platform? Kijk dan ons webinar terug. Hierin leggen wij uit welke elementen er in het Microsoft Power Platform zitten en wat deze voor jouw organisatie kunnen betekenen.