De pandemie heeft de afgelopen periode een enorme impact gehad op de ICT-markt. We werden gedwongen om technologie razendsnel te introduceren om bijvoorbeeld een digitale werkplek te creëren. En dat proces staat niet stil. Wij werpen daarom een blik op 2022 en delen onze visie op de IT-trends en -ontwikkelingen die we zien.
1. Meer focus op digitale vaardigheden
Het is niet meer vanzelfsprekend dat elke medewerker iedere dag op kantoor werkt. Digitale werkplekken bieden een hoge mate van flexibiliteit in plaats- en tijdonafhankelijk werken, maar vragen ook om digitale vaardigheden. En dat verwachten werkgevers ook van hun medewerkers. Wat we daarom verwachten, is een serieuze aanpak van training en adoptie om medewerkers vaardig te maken in de omgang met (nieuwe) technologie.
2. Cybersecurity wordt een van de grootste uitdagingen voor organisaties
Flexibel werken betekent ook dat bedrijfsdata zich buiten de kantoormuren bevinden en dat heeft serieuze consequenties voor digitale beveiliging. Vorig jaar kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens bijna 24.000 meldingen van datalekken en steeg het aantal hacking-, malware- of phishing-incidenten met 30%. De data waarmee we werken neemt exponentieel toe en er is een groot gebrek aan cybersecurityspecialisten. Daarom is digitale beveiliging een van grootste uitdagingen voor organisaties en vraagt dat om vergaande maatregelen op het gebied van proces, mens en techniek.
3. Altijd en overal toegang tot data via de cloud
Door de pandemie en de digitale werkplek, neemt de behoeft aan dataverwerking en -opslag in de cloud toe. We stappen af van de traditionele toegang tot systemen en data, bijvoorbeeld via Citrix. Een voorbeeld hiervan is de maakindustrie die vaak internationale klanten bedient. Maar door COVID-19 en een tekort aan personeel is het niet mogelijk om de wereld rond te reizen om onderhoud en service te verlenen. Juist daarom is die toegang van data zo belangrijk, of je nu kiest voor een private, public of hybride cloudvariant. Want de cloud brengt alle benodigde informatie en data dichterbij.
4. Data wordt steeds belangrijker voor automatisering
Wat ik al eerder noemde: de hoeveelheid aan data groeit exponentieel. Dat biedt ook kansen. We nemen datagedreven besluiten en maken gebruik van kunstmatige intelligentie om processen te automatiseren. We gaan meer en sneller data ontsluiten en patronen herkennen, waardoor we meer werkprocessen sneller kunnen automatiseren. Uiteindelijk gaan we steeds vaker zien dat processen automatisch en soepel verlopen, zonder enige tussenkomst van de mens. Zo hebben we al meerdere organisaties geholpen met het optimaal inzetten van hun data, zoals Zorggroep Liante.
5. Connectivity: altijd met elkaar verbonden zijn
Al enkele jaren terug is de piramide van Maslow aangepast met een nieuwe basisbehoefte: wifi. Je kunt je een leven zonder niet meer voorstellen. Het nieuwe 5G biedt een sneller en stabieler netwerk dat ons naadloos verbindt met collega's, klanten en partners. Toch zijn er nog genoeg plekken in Nederland die nog niet goed aansluiten op de netwerken. Maar met lokale wifi-oplossingen komt daar verandering in, waardoor in heel Nederland een hoge mate van connectivity tot stand komt.
6. Hogere eisen aan digitale veerkracht van bedrijven
De pandemie en alle snelle technologische ontwikkelingen vragen veel van de digitale veerkracht van bedrijven. Thuiswerken blijft een prominent overblijfsel van de coronamaatregelen en beurzen werden afgelast, waardoor fysieke marketing- en saleskanalen naar online en social selling transformeerden. De markt, klanten en concurrenten veranderen en dat vraagt om digitale veerkracht van organisaties om snel te kunnen schakelen en hierop in te spelen.
7. Samenwerken met partners om bedrijfscontinuïteit te garanderen
Het ICT-landschap van organisaties wordt steeds complexer, terwijl er vaak maar één beheerder verantwoordelijk voor is. Het op peil houden van IT-kennis is een dagtaak en er is meer slagkracht nodig om bedrijfscontinuïteit te garanderen. Zeker in combinatie met digitale dreigingen. Daarom besteden steeds meer organisaties (een deel van) hun ICT uit aan externe businesspartners om hen daarin te ontzorgen. Of het uitbesteden van ICT interessant is voor jouw organisatie lees je in onze whitepaper: ‘ICT-beheer uitbesteden: ja of nee?'.
Productief digitaal samenwerken: nu en in de toekomst
De trends voor 2022 focussen zich op de eindgebruiker, verbondenheid en de data die een medewerker nodig heeft om zijn of haar werk te doen. Iedereen werkt digitaal, maar organisaties worstelen met de productiviteit van digitaal samenwerken. Om je op weg te helpen, voor nu en in de toekomst, hebben we hierover een whitepaper geschreven.
Wil je meer weten over de ICT Trends & ontwikkelingen voor volgende jaar? Download dan nu ons ICT Trendrapport 2022 en ben helemaal op de hoogte. Een overzicht van alle trendblogs vind je hier.
Update: Het ICT Trendrapport voor 2023 is vanaf nu ook verkrijgbaar. Download deze nu en blijf up to date op gebied van trends & ontwikkelingen op gebied van ICT.