In Nederland hebben we een chronisch tekort aan gecertificeerd ICT-personeel. Dat geldt niet alleen voor de zorgverleners, er is tevens een groot tekort aan ervaren ICT’ers in de zorg. Met maar liefst 82 vacatures op duizend banen is de vacaturegraad voor functies in de informatie en technologie het hoogst. Ook zorgorganisaties hebben hier dus last van. Vaak zijn er slechts enkele ICT’ers in dienst die de dagelijkse processen ondersteunen en weinig tot geen tijd hebben om technologische ontwikkelingen bij te houden en te innoveren. ICT uitbesteden aan een ICT-partner is daarom een van de oplossingen die zorgorganisaties aangrijpen om in ieder geval de continuïteit van de zorg te waarborgen. De voordelen hiervan? Dat lees je in dit blogartikel.
De kern van een zorgorganisatie is natuurlijk het verlenen van zorg. Tegenwoordig is elke zorgorganisatie ook een ICT-bedrijf. En dat is vaak onderbelicht. Belangrijke processen zijn afhankelijk van systemen en applicaties, waarin je tevens clientgegevens terugvindt. ICT is allang geen kostenpost meer, maar een essentieel bedrijfsmiddel. De coronapandemie heeft dat nog eens goed benadrukt.
Dus wat gebeurt er binnen jouw organisatie als een applicatie hapert of een systeem uitvalt? En hoelang duurt het voordat een probleem is opgelost? Het is fijn wanneer je dan de servicedesk van een ICT-partner kunt bellen die bij incidenten direct voor je aan de slag gaat. Door ICT uit te besteden, worden problemen met applicaties en systemen juist zoveel mogelijk voorkomen. Een ICT-partner monitort namelijk jouw ICT-omgeving en voert tijdig alle updates en patches uit die nodig zijn voor een stabiele en kwalitatieve zorgwerkplek.
Het vinden van goed ICT-personeel is lastig. En dan moet je ze nog vasthouden. Bovendien draait de zorg 24/7 en als je dat proces wilt ondersteunen, is er ook 24/7 ICT-ondersteuning nodig. Daarvoor heb je al minimaal drie ICT’ers nodig. Bovendien wordt technologie doorontwikkeld. Het kost dus tijd om die ontwikkelingen bij te houden en bepaalde trainingen te voltooien. Al met al komen er aardig wat kosten kijken bij het onderhoud en beheer van een ICT-omgeving.
Door (een deel van de) werkzaamheden uit te besteden aan een ICT-partner, profiteer je in ieder geval van de beschikbare capaciteit om op te schalen wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij incidenten, maar ook bij vakanties en ziekte. Door uit te besteden, zorg je voor schaalbaarheid én kun je de expertise van je ICT-partner benutten om continu te vernieuwen. De kosten van uitbesteden wegen niet op tegen de kosten van het werven, vasthouden, trainen en inzetten van meerdere ICT-medewerkers.
ICT’ers binnen een zorgorganisatie doen hun uiterste best om de systemen en applicaties zo soepel mogelijk te laten draaien. Maar vaak lopen ze over van het werk en zijn ze vooral bezig met brandjes blussen. Een ICT-partner ontzorgt zowel de ICT-afdeling als eindgebruikers. Van reactief handelen, zorgt een ICT-partner voor proactief onderhoud en beheer, en ben je altijd verzekerd van een up-to-date en veilige ICT-omgeving. Bovendien kun je gebruikmaken van uitgebreide expertise en korte lijnen met leveranciers. Dat betekent minder kans op het uitvallen van systemen, waardoor zorgmedewerkers gewoon kunnen doorwerken.
Je hebt nu de basis op orde. Dat geeft rust, en maakt de weg vrij voor innovatie. Stop je energie in vernieuwing en maak je medewerkers productiever.
Migreren naar de cloud, software-updates, nieuwe apparaten: technologische ontwikkelingen staan nooit stil. Voor een zorgorganisatie is het van belang om die allemaal bij te houden, zodat je cliëntgegevens op een veilige manier verwerkt en de continuïteit van de zorg waarborgt. Wij, als ICT-partner, hebben geen idee van wat de meest efficiënte manier is van het aantrekken van steunkousen. Een zorgmedewerker wel. Wij weten wél alles van ICT en wat er bij zorgorganisaties speelt. Door te doen waar wij goed in zijn, ervaar je bovenstaande voordelen en kun jij je focussen op het verlenen van goede zorg.
Zorgorganisatie Intergrin zag de noodzaak van een up-to-date en goed onderhouden ICT-omgeving. Samen met Hands on ICT vernieuwden zij het ICT-landschap. Nu kijken ze vooruit naar de toepassing van nieuwe digitale tools voor de zorg, zoals medische sensoren, stappentellers en teleconsults. Lees hier hun verhaal. Wil je meer weten over de uitdagingen in het nieuwe zorgtijdperk? Download dan onze whitepaper.