De coronapandemie heeft invloed op de kostprijs van producten, er is sprake van een torenhoge inflatie en logistieke kosten nemen toe. Wanneer je deze prijsstijgingen niet volledig kunt doorberekenen aan klanten, komen marges onder druk te staan. Gelukkig heb je wel grip op andere mogelijkheden om je marges te verhogen. Bijvoorbeeld door inzichten te creëren met de data die je hebt. En dan niet alleen op het gebied van verkoopcijfers en klantdata, maar ook aan de ‘achterkant’: je ICT. Met die inzichten kun je slimme besluiten nemen die uiteindelijk weer leiden tot hogere marges.
Wanneer je processen hebt gedigitaliseerd, biedt dat je een kans om inzichten te krijgen in interessante (nieuwe) afzetmarkten, verkoopcijfers en goed verkopende producten. Stel dat je opvalt dat de helft van de koopzondagen minder goed lopen, waar komt dat dan door? Is het rendabel om die extra dagen handel te drijven? En wat als blijkt dat er in Limburg meer producten worden verkocht dan in Gelderland. Wat zijn daarvoor de redenen? Door gegevens met elkaar te combineren en te vergelijken, komen dit soort inzichten naar voren. Die inzichten helpen je weer om bijvoorbeeld je productassortiment aan te passen, marketingcampagnes op te tuigen en voorraden te optimaliseren.
Om bovenstaande klantinzichten te verkrijgen, is het nodig om systemen en applicaties met elkaar te verbinden. Maar ook aan de ‘achterkant’, dus het ICT-landschap, ontstaan waardevolle inzichten die kunnen leiden tot kostenbesparingen en hogere marges. Bijvoorbeeld door:
Iedere handelsorganisatie heeft data tot haar beschikking, waaruit interessante inzichten af te leiden zijn. Zowel over klanten als over je ICT-omgeving. Door die data te analyseren, kun je slimme aanpassingen doen in je productaanbod, marketingstrategie of ICT-omgeving om kosten te besparen. Zeker in deze tijden, waarin marges steeds lager worden, is het goed om te zoeken naar mogelijkheden om je marges te verhogen. En data speelt daarbij een cruciale rol.
Ben je benieuwd hoe een moderne ICT-omgeving je helpt om de risico's op het stilvallen van je handel te verkleinen? Download dan onze whitepaper. Of download onze paper 'Maak van data het nieuwe goud' waarin we informatie bieden die je nodig hebt om het maximale uit je data te halen en bij te blijven in het groeiende datalandschap.