Microsoft Inspire 2022 – Een recap van het event

Hands on ICT heeft deelgenomen aan het inspirerende event Microsoft Inspire dat op 19 en 20 juli plaatsvond. Bij dit event worden nieuwe programma’s, oplossingen en features geïntroduceerd die Microsoft uitbrengt. Onze collega Linda Wouda heeft voor ons een uitgebreide samenvatting geschreven van de belangrijkste inzichten die tijdens dit event zijn gegeven.

De aftrap van Inspire

Microsoft InspireOp deze eerste dag van Microsoft Inspire werd de focus gelegd op klanttevredenheid, het bouwen op vertrouwen, maar ook op kritieke onderwerpen zoals het belang van (cyber)security.

Microsoft bestaat inmiddels 47 jaar en is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Hun missie is groots: elke persoon of organisatie in staat stellen beter te presteren en meer te doen in minder tijd. Microsoft is op hun best als de technologie in dienst is van de klant. Daarmee bedoelden ze dat de diensten en oplossingen die wij als partner samen met Microsoft aanbieden aan onze klanten voor hún moet werken in plaats van dat het de klanten meer tijd en energie kost om hiermee om te gaan. Efficiënter werken en meer doen met minder moeite/inzet, maar ook minder hoge kosten.

Gebruik van Microsoft Cloud

Microsoft Cloud72% van bedrijven wereldwijd geeft aan sneller te migreren naar de Cloud sinds het begin van de Corona/COVID19 pandemie.
Door het gebruik van Clouddiensten zijn bedrijven flexibeler en medewerkers makkelijker inzetbaar, aangezien ze letterlijk overal ter wereld kunnen werken.

Ook innoveren is makkelijker geworden door de Cloud, het biedt meer mogelijkheden en samenwerken (op afstand) wordt een stuk eenvoudiger door onder andere het gebruik van Teams.

Updates in Teams & Presenteren

Maar liefst 270 miljoen gebruikers wereldwijd maken maandelijks gebruik van Teams. Er zijn het afgelopen jaar heel wat nieuwe functies toegevoegd, meer dan 450 om precies te zijn.

Front Row in Teams zorgt er bijna voor dat iedereen “aan tafel zit”, zodat het virtuele gesprek voor iedereen persoonlijker voelt.

Voor betere online presentaties komt PowerPoint tot leven met Cameo, waardoor je zelf met beeld in de presentatie wordt geplaatst.

Cameo Cameo 2

PowerPoint Live maakt het mogelijk om op dia's live te arceren en eventueel een “laserpointer” gebruiken om je punt beter over te brengen.

Powerpoint Live

Deelnemers kunnen dia's in hun eigen taal laten vertalen, tijdens de meeting.

Facts and figures

Kostenefficiënt samenwerken

Real time samenwerking wordt nog eenvoudiger gemaakt met Excel live, waarmee een Excel document op SharePoint geopend kan worden en in Teams tijdens de vergadering door alle deelnemers volledig bekeken en bewerkt kan worden. Al deze functies werken natuurlijk het beste in combinatie met Windows 11, Microsoft 365 en Azure Virtual desktop.

Naast efficiënter en makkelijker samenwerken, is er natuurlijk ook kostenefficiëntie en een hogere ROI (Return on Investment). Deze kostenefficiëntie komt voort uit het gebruik van de Clouddiensten omdat je hiermee enkel betaalt voor het gebruik: per user, per GB, per minuut, etc. Afhankelijk van welke dienst er afgenomen wordt natuurlijk. En er hoeven geen grote bedragen voor fysieke servers betaald te worden, terwijl er maar een fractie van die server gebruikt wordt.

Met Azure Cloud diensten kunnen ook diverse locaties over de hele wereld met elkaar gekoppeld worden zodat deze altijd en overal up-to-date zijn. Koppelingen tussen bedrijven en hun klanten kunnen worden gemaakt zodat alle processen kunnen worden gestroomlijnd. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Microsoft Digital Contact Center Platform

Microsoft Digital Contact Center Platform is geïntroduceerd om klantenservice en contactcentra te helpen met het verbeteren van klanttevredenheid, door meer gepersonaliseerde service te bieden en reactietijden te verminderen.

Microsoft Digital Content Center Platform

Het toevoegen van Nuance aan het Digital Contact Center Platform betekent een nieuw level van AI in gespreks technologie, namelijk geavanceerde spraakherkenning. 85% van de werelds grootste Fortune 500 bedrijven gebruiken deze innovatieve technologie binnen hun contactcentra voor een meer gepersonaliseerde klant ervaring en druk verlaging op hun agents.

Microsoft Viva voor employer branding

Voor medewerkers en “employer branding” is er Microsoft Viva.
Microsoft geeft aan dat maar liefst 43% van alle medewerkers wereldwijd van plan is van baan te switchen. Dat getal ligt bij Millennials (geboren tussen 1980 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2015) medewerkers nog eens hoger, maar liefst 52%. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het dus heel belangrijk om goede medewerkers te houden.
Maar door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren is de denkwijze en werkwijze van veel medewerkers veranderd. Zo zijn ze tegenwoordig meer bezig met hun gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Mede door de pandemie raken meer medewerkers in een Burn-out of overspannen. 79% wereldwijd geeft aan werk gerelateerde stress te ervaren. Hierdoor zijn ze minder geïnteresseerd, gemotiveerd en wordt er simpelweg minder werk verzet.

Employee experience

Het kost bedrijven gemiddeld 18% van hun jaarlijkse salaris als medewerkers zich niet verbonden voelen met het bedrijf waar ze werken. Dit maakt “employer branding” zo belangrijk in deze tijd.

Microsoft VivaDoor het opleiden, verbinden en motiveren van medewerkers kan een omzet stijging van 23% gerealiseerd worden ten opzichte van bedrijven die dit niet doen. Om die reden wordt Microsoft Viva wereldwijd al door heel veel grote bedrijven gebruikt waaronder Unilever en Toyota.

Microsoft Viva Goals

Eén van de nieuwe features die onlangs is aangekondigd in Viva, is Viva Goals. Het is gebaseerd op de OKR-methode en implementeert een nieuwe manier van werken in de organisatie.
Hierbij bepaal je eerst doelstellingen (objectives). Vervolgens koppel je deze doelstellingen aan meetbare resultaten (key results).

Viva Goals

Viva Goals maakt het voor medewerkers mogelijk om persoonlijke doelen te stellen en behalen en workflows te verbeteren.
Viva Goals creëert automatisch flows die gekoppeld kunnen worden met collega’s of hele teams binnen het bedrijf en houdt de voortgang bij zodat iedereen op de hoogte blijft.
Gepersonaliseerde dashboards zorgen ervoor dat iedereen op zijn eigen manier efficiënter kan werken.

Microsoft Viva SuiteViva Goals wordt gekoppeld met andere M365 apps zoals Power BI en andere Viva modules. Integratie in Azure DevOps, Github en andere platformen waarin data gevolgd wordt zorgt ervoor dat OKR’s (Objectives en Key Results) automatisch bijgehouden worden. Viva Goals wordt onderdeel van de Viva Suite en is als add-on toe te voegen voor circa 6 Dollar per maand per user.

Lancering Viva Engage

Volgende maand wordt Viva Engage uitgebracht; hét nieuwe platform voor employer experience platform. 

Viva Engage

Ontworpen om connectie en waardevolle communicatie tussen medewerkers te krijgen. In grote lijnen lijkt het een vorm van werk gerelateerde Facebook, bedoeld om meer binding met collega’s te krijgen en ervaringen te delen. Gelijktijdig ook om samen te werken, als onderdeel van andere Microsoft apps.

Viva Sales is ook nieuw

Viva SalesViva Sales is een nieuwe moderne manier van verkopen. Als slimme CRM-partner maakt Viva Sales het leven van verkopers gemakkelijker en verrijkt hun CRM. Denk aan alle klant- en dealinzichten die al in Outlook, Teams en Office-applicaties zoals Word, Excel en PowerPoint staan, maar nooit in het CRM-systeem terechtkomen. Deze inzichten zijn moeilijk vast te leggen omdat de verkoper de taak heeft om gegevens handmatig in te voeren.

Dit gebeurt via een eenvoudige functie voor het taggen van klanten, die het vastleggen van gegevens automatiseert, de verkoper tijd bespaart en hun organisatie een completer beeld geeft van de deal en de klantstatus. Met AI overal ingebed, is Viva Sales als een verkoopcoach om deals te plaatsen in combinatie met aanbevelingen en herinneringen. Deze intelligentie laag biedt verkopers de informatie die ze nodig hebben om hen te helpen productiever te zijn.

Focus op security

Veiligheid is dé uitdaging van het heden en de toekomst geworden. Het treft consumenten en ondernemingen, de publieke sector en kleine en middelgrote organisaties. Cyberaanvallen zijn de meest ontwrichtende uitdaging waar we als industrie voor staan.



De cijfers liegen er niet om: Elke seconde vinden er 921 wachtwoordaanvallen plaats. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal aanvallen op de toeleveringsketen (supply chain) is met 650% gestegen en de gemiddelde totale kosten van een datalek zijn gestegen tot 4,2 miljoen dollar per incident.

Microsoft biedt hierin het meest uitgebreide beveiligingsportfolio in de branche, met meer dan 50 categorieën in zes productfamilies: Microsoft Defender en Microsoft Sentinel voor bescherming tegen bedreigingen; Microsoft Entra voor identiteits- en toegangsbeheer; Endpoint Manager voor gecentraliseerd beheer van apparaten en eindpunten; Microsoft Purview voor compliance en data governance en Microsoft Priva, voor privacybeheer.

Microsoft Security

Cybercrime costsDe verwachting is dat de kosten van Cybercrime aanvallen in de komende jaren nog veel verder stijgen. In 2025 is de prognose dat de totale kosten uitkomen op 10.5 triljoen dollar wereldwijd!
Het is dus voor bedrijven ontzettend belangrijk om aandacht te geven aan goede beveiliging!

Voorbereiding op de toekomst voor de Nederlandse markt!

Microsoft Visie 2023

Microsoft Nederland heeft voor 2023 een nieuwe visie ontwikkeld. Met deze visie wil Microsoft Nederland beter samenwerken met partners om de eindklanten beter van dienst te zijn. Hierdoor kunnen eindklanten kosten besparen, innoveren samen met partners en omzetten verhogen.

Samenwerking tussen deze 3 partijen is hierbij onmisbaar. Microsoft wil hulp en ondersteuning bieden aan zowel eindklanten als partners om samen tot een betere en/of efficiëntere oplossing te komen. Microsoft Nederland heeft de markt in 3 segmenten verdeeld (te noemen Enterprise, Corporate en SMB) waardoor het makkelijker is om de eindklant te bedienen met een team in het juiste segment. Hun ervaring en marktinzicht is helemaal op de klant toegespitst.

Samenvattend een interessant event

Ondanks de nachtelijke uurtjes is door de collega’s van Hands on ICT met veel interesse geluisterd naar alle sessies van Inspire. Met een aantal nieuwe product releases, features in de spotlight én heel veel insights over samenwerken en productiviteit was Inspire een heel waardevol event. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die in deze recap zijn benoemd? Neem dan contact op met onze ICT-consultants. We helpen je graag verder.

Wil je meer weten over hoe Microsoft kan bijdragen aan je moderne werkplek? Download dan ons leaflet.

De moderne werkplek met Microsoft 365