Smart Automation gaat verder dan conventionele automatisering en laat zich het beste omschrijven als een ‘digitale collega’ die taken van je overneemt en zelfstandig uitvoert. Van een nice-to-have wordt het steeds meer een noodzaak om concurrerend te blijven. Waarom? Waar begin je met Smart Automation? En hoe leidt Smart Automation tot een optimale samenwerking binnen je organisatie? Je leest het in dit blog.
Onder Smart Automation – in het Nederlands: intelligente automatisering – verstaan we het combineren van innovaties als Artificial Intelligence (AI), Robotics Process Automation (RPA) en Natural Language Processing (NLP) tot een ‘digitale assistent’ die zichzelf voortdurend verbetert. Daarmee gaat het veel verder dan conventionele automatisering, waarbij meestal één (deel)taak wordt geautomatiseerd in plaats van een volledig proces.
De combinatie van diverse (data) resources en technologieën heeft grote voordelen die je met de losse onderdelen afzonderlijk niet bereikt. Denk hierbij aan meer efficiëntie, inzicht en overzicht, hogere productiviteit en betere performance; dit noemen we business-synergie.
De belangrijkste verschuiving die we momenteel zien, is dat automation een noodzaak wordt in plaats van een nice-to-have. Organisaties willen niet alleen meer inzichten, maar ook meer slagkracht. Met een datagedreven IT-strategie als basis helpt automatisering daarbij, doordat het effectiever en efficiënter werken mogelijk maakt. Het geeft als het ware ‘extra prestaties onder de motorkap’, want meestal betekent automatiseren ook optimaliseren. Daardoor is het dé manier om een professionaliseringsslag te maken richting operationele excellentie. Maar je kunt er ook medewerkers mee ontzorgen door repeterende werkzaamheden te automatiseren. Zij kunnen zo meer tijd besteden aan klanten en eindgebruikers, wat niet alleen tot gelukkige medewerkers leidt maar ook tot een hogere klanttevredenheid.
Wat het meest opvalt, is de snel toenemende inzet van AI doordat de onderliggende technologieën steeds geavanceerder worden. Van een handig hulpmiddel om slimmer te werken ontwikkelt AI zich tot een intelligente digitale collega die:
Uit onderzoek van adviesbureau McKinsey blijkt dat bij circa 60% van de beroepen zo’n 30% van de taken te automatiseren is. Bijvoorbeeld het invoeren of verwerken van gegevens, het direct beantwoorden van eenvoudige en veelgestelde vragen of het automatisch filteren en sorteren van inkomende e-mails. Automatisering maakt processen meer transparant en uniform, verhoogt de productiviteit, verlaagt de workload van de medewerkers en kan bijvoorbeeld bij HR, Finance of Support voor meer lucht in de planning zorgen.
Daarnaast verlaagt Smart Automation het risico op (menselijke) fouten en verhoogt het de compliance. De tijd die medewerkers besparen dankzij Smart Automation kunnen ze gebruiken voor andere – vaak leukere – taken. Ook betekent het dat er meer werk verzet kan worden met minder mensen, waardoor de arbeidskosten dalen. Bovendien kan Smart Automation de tevredenheid van klanten en leveranciers verhogen, onder andere doordat zij sneller antwoord krijgen op vragen en door betere naleving van SLA’s.
Twee voorbeelden van Smart Automation
Om Smart Automation zo optimaal mogelijk in te zetten en daarmee de maximale business-synergie te bereiken, is het belangrijk om je niet gelijk in de tools te storten en te proberen de huidige workflows daarin zo goed mogelijk na te bouwen. Zoom eerst uit en definieer de ideale workflow. Dat kost zeker in het begin tijd en energie, maar het verdient zich dubbel en dwars terug doordat je daadwerkelijk een optimalisatieslag maakt. Want misschien zijn er inmiddels wel meer en andere mogelijkheden om je processen te verbeteren, zonde om die niet te gebruiken.
Benieuwd wat je dit jaar nog meer te wachten staat op ICT-gebied? Download onze whitepaper Trends & Ontwikkelingen 2024.