Op 30 juni vond het ICT-event ‘The future: loading now’ van Hands on ICT plaats in de Mauritskazerne te Ede. Tijdens dit event is een vooruitblik gegeven op de ontwikkelingen van ICT en hoe deze innovaties ons dagelijks leven, en dus ook ondernemen, gaan veranderen. Zo heeft Richard van Hooijdonk ons meegenomen in de wereld die gaat komen en waar we rekening mee moeten houden. Daarnaast was er een interessante Q&A en voldoende ruimte voor entertainment. De conclusie van het event: je moet vandaag al anticiperen op wat morgen gaat komen. Als je niet innoveert of mee verandert, dan wordt je ingehaald.
De groei van ICT wordt steeds belangrijker
Vroeger had je ‘het huis van de toekomst’, toen gelegen in Amsterdam. Wat een vooruitstrevende plek destijds. Geautomatiseerde levering van voedselwaren omdat ingebouwde chips aangeven dat voorraad op raakt, een zelfrijdende auto, verlichting en een verwarming die pas aanspringt bij binnenkomst en het weerbericht weergegeven in je badkamerspiegel. Ondertussen is dit allemaal al mogelijk. En waar we vroeger nog bang waren voor robots die ons moesten opereren, staat een chirurg nu zij aan zij met robots om lastige procedures uit te voeren. Amazon heeft een totaal geautomatiseerd magazijn waar bijna geen menselijke handeling meer aan te pas hoeft te komen. De toekomst ís nu. En trek je deze ontwikkelingen verder door dan moeten we de conclusie trekken dat IT een steeds belangrijker onderdeel gaat zijn binnen elke bedrijfsvoering.
Innoveer met het oog op de toekomst
ICT wordt vaak gezien als het gas, water en licht van een onderneming. ‘Het moet het gewoon doen’ is de algemene perceptie. Weinig vooruitstrevend en een moetje. Maar ICT, en alle ontwikkelingen die daarbij komen kijken, gaan veel verder dan het simpelweg hebben van een goed functionerende werkplek om te kunnen samenwerken. Het gaat om de ontwikkelingen in de nabije toekomst waar we nu al op moeten anticiperen. Als je dat niet doet mis je de boot en gaat je concurrentie aan de haal met je (toekomstige) klanten.
Wordt niet de Kodak binnen jouw branche
We kennen allemaal het verhaal van Kodak. Een Enterprise bedrijf waarbij het geld tegen de plinten klotste. De verkoop van filmrolletjes was skyhigh. Geen enkele urgentie voor deze organisatie om te kijken naar de toekomst want het gaat toch geweldig…Tot de digitale camera werd uitgevonden en Kodak failliet ging.
“Wie wordt de Kodak binnen jouw branche? Anticipeer en innoveer nu met het oog op de toekomst om niet de huidige trends in de markt te missen.”
Zo blijf je de organisatie van de toekomst
Voorkom zo’n Kodak-moment. Blijf relevant en klaar voor de toekomst. Maar hoe doe je dat? Deze tips kwam naar boven tijdens ons ICT-event door o.a. keynote speaker, Futurist & Trendwatcher Richard van Hooijdonk en de Q&A:
1. Trek jonge mensen aan in de bedrijfsvoering van je organisatie
Het management is vaak een samenstelling van mannen (en gelukkig ook steeds vaker vrouwen) met ‘grijze haren’. Hoe verfrissend kan het zijn om je managementteam uit te breiden met jonge mensen die met een hele andere blik naar de toekomst kunnen kijken. Jongeren zijn vaak niet beperkt door budgetten of ervaring en kunnen daardoor heel open minded kijken naar nieuwe technologische ontwikkelingen. Voordeel is dat jongeren vaak early adopters zijn van nieuwe applicaties of technieken, waardoor ze sneller een vertaalslag kunnen maken naar een strategisch businessmodel.
2. Elke onderneming wordt een ICT-onderneming
Alle banen en werkzaamheden die voorspelbaar zijn óf handelingen die vaker dan 5 x worden uitgevoerd gaan we automatiseren. Dat betekent dat je onderneming in de basis een IT-onderneming zal gaan worden. Je medewerkers zullen steeds minder een taakgestuurde functie krijgen, maar meer monitorend waarbij technische kunde steeds belangrijker wordt. Bereid je organisatie hier alvast op voor.
3. Omarm de ‘andersdenkende’ medewerkers
Richard van Hooijdonk noemde ze gekscherend ‘gekkies’. Mensen binnen je organisatie die anders denken; buiten de kaders van de normale bedrijfsvoering. Door meer te luisteren naar deze medewerkers krijg je nieuwe input waar je zelf wellicht nog niet bij stil had gestaan. Laat je verrassen door iedereen binnen je organisatie. Omarm de 'blauwe beren' in je organisatie. Motiveer ze, steun ze en luister naar ze. Je zult ze later dankbaar zijn.
4. Werk met een Fabriek en een Lab
Veranderen is moeilijk. Dat is een natuurlijke eigenschap van de mens. Maar als het je lukt om te durven luisteren naar die mensen die 'anders' kijken naar dingen die jij al jaren op dezelfde manier doet, dán lukt het je om jezelf en je organisatie keer op keer opnieuw uit te vinden.
Quote: "Iedere organisatie moet een Fabriek hebben en een Lab. In de fabriek laat je draaien wat nodig is voor jou business. Met mensen die dit uit de kunst kunnen. In het Lab zet je mensen neer die buiten de gebaande paden kijken en die nieuwe diensten, producten en ideeën ontwikkelen. En komt hier iets fantastisch uit? Hup, door naar de fabriek en innoveren maar."
5. Leer om onzekerheden te managen
Natuurlijk probeer je je bedrijf zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst, maar er is tot nu toe nog niemand geweest die de toekomst exact kon voorspellen. Zorg daarom voor verschillende scenario’s voor je innovatietraject. Wed op meerdere paarden.
En vergeet bij deze transitie vooral je medewerkers niet. Mensen worden vaak bang van IT-innovaties, omdat ze hiermee de angst hebben makkelijk vervangen te kunnen worden. Maar je medewerkers zijn straks, nog meer dan nu, van onschatbare waarde.
6. Creëer ecosystemen om je organisatie heen
Twee weten meer dan één. Dat geldt ook voor ondernemen. Zoek daarom de samenwerking op met organisaties in andere werkgebieden, scholen en universiteiten en startup netwerken. Alleen zo zorg je ervoor dat je bijtijds en scherp blijft op nieuwe ontwikkelingen op gebied van ICT.
Maak je organisatie wendbaar voor IT-vooruitgang
We kunnen dus met zekerheid concluderen dat organisaties wendbaar moeten zijn en (nog) meer moeten inspelen op de ontwikkelingen die komen op het gebied van ICT. Het IT-event ‘The future: loading now’ heeft alle aanwezige flink aan het denken gezet en ervoor gezorgd dat we even uit de waan van de dag konden stappen. We konden ‘fantaseren’ waar we over 5 tot 10 jaar kunnen staan met onze ICT-omgevingen.