Twee of meer ICT-partners voor mijn financiële organisatie: is dat wel zo slim?

Om maar direct te beginnen met het antwoord op deze vraag: nee. Het uitbesteden van ICT-beheer bij diverse partners is vaak nadeliger, dan wanneer je dit bij één partner onderbrengt. Zeker voor organisaties binnen de financiële dienstverlening waar risicobeheer en regulering een belangrijke rol spelen. Juist hier is het waarborgen van de continuïteit en de veiligheid van groot belang. Waarom het nadelig is om meerdere ICT-partners te hebben en wat de meerwaarde is van één ICT-partner? Dat ontdek je in dit blogartikel. 

Meerdere ICT-partners? Dit zijn de nadelen

De voornaamste nadelen van het hebben van twee of meer ICT-partners zijn:

  • Onduidelijke verantwoordelijkheden
  • Intensieve tijdinvestering
  • Meerdere contactpunten
  • Hogere kosten

Wanneer je het ICT-beheer neerlegt bij meerdere externe partijen, komt al snel de vraag “Wie pakt wat op?” naar boven. Onduidelijkheid is een nadeel wat samengaat met tijdverspilling. Je wilt helder hebben welke verantwoordelijkheid waar ligt. Als je intern het overzicht verliest bij wie je moet zijn voor wat, kost dit veel tijd.

Ook het selecteren van meerdere geschikte beheerpartijen is een tijdrovende klus. Om nog maar niet te spreken over de communicatie met de diverse partijen over service level agreements (SLA's), procedures en afspraken, wanneer je wat kunt verwachten. Naast meer tijd ben je ook meer geld kwijt. Simpelweg alleen al aan de abonnementskosten voor iedere individuele SLA die je bij diverse partners bent aangegaan.

De meerwaarde van één ICT-partner

Door de verantwoordelijkheid voor het ICT-beheer bij één partner te leggen, ontstaat er direct duidelijkheid voor iedereen, inclusief je interne medewerkers. Want je ontkomt er niet aan dat je applicaties van derden hebt. In dat geval kan je partner als single point of contact (SPOC) optreden: één aanspreekpunt voor alle ICT-perikelen.

Daarnaast wil je als ICT-manager niet bezig zijn met alle ballen in de lucht houden bij meerdere partijen door continu te monitoren, evalueren en SLA’s te bespreken. Je wilt vooral de regierol pakken door je tijd te besteden aan innovatie en het verder brengen van de (ICT-)organisatie.

Onestopshop voor ICT-beheer

Met systemen werken vergt training en adoptie. Je wilt een partner die naast beheer ook adoptie meeneemt. Die heeft niet alleen de specialistische kennis in huis om ervoor te zorgen dat je omgeving blijft draaien, maar houdt ook ontwikkelingen voor je in de gaten. Het ICT-landschap binnen de financiële dienstverlening is namelijk voortdurend in beweging. Zo blijf je up-to-date op het gebied van technologie en veiligheid. Zie je beheerpartner als een soort ‘onestopshop’: één betrouwbare partij voor zoveel mogelijk ICT-diensten.

ICT-beheer slim uitbesteden

Meerdere contactpunten voor je ICT-beheer betekent automatisch een hogere investering van tijd en kosten. Daarbij is het voor je personeel vaak onduidelijk bij wie ze moeten aankloppen voor wat. Bovendien blijf je als ICT-manager vaak hangen in de rol van projectleider, terwijl je de regie wilt nemen op het gebied van innovatie en vooruitgang. Het is slimmer om je ICT-beheer uit te besteden aan één partner die jouw bedrijf en branche door en door kent. Wil je meer weten over het uitbesteden van je ICT, lees dan onze whitepaper over dit onderwerp.

Wil je verder lezen over waar je als financieel dienstverlener allemaal rekening mee moet houden bij het inrichten van je ICT-omgeving? Download dan onze whitepaper 'Het belang van een veilige en toekomstbestendige ICT-omgeving voor financiële dienstverleners'

Wil je meer weten over ICT-oplossingen voor de zakelijke dienstverlening? Kijk dan op onze branchepagina voor meer informatie of neem hier contact op met onze sales consultants voor zakelijke dienstverlening.  

Whitepaper financiële dienstverleners