Sommige retail- en handelsorganisaties aarzelen om te investeren in nieuwe technologie vanwege de kosten die hieraan verbonden zijn. Terwijl klanten steeds meer snelheid en extreme klantgerichtheid eisen. Hoe ga je hieraan tegemoetkomen, wanneer je processen niet digitaliseert, automatiseert en optimaliseert? Wij durven te zeggen dat ieder handelsbedrijf tot wel 20% kan besparen op ICT-kosten wanneer er nog geen cloudomgeving is. Hoe dan? In dit blogartikel leggen we je aan de hand van voorbeelden uit, waarom investeren in ICT een no-brainer zou moeten zijn.
De komst van de cloud veranderde de manier van investeren drastisch. In plaats van elke vijf jaar een Capital Expenditure (CAPEX) te moeten doen, voor bijvoorbeeld nieuwe servers, vragen clouddiensten om maandelijkse Operational Expenses (OPEX) . Je betaalt namelijk voor het gebruik ervan. Het grote voordeel hiervan is dat je kunt opschalen bij piekdrukte, maar ook weer kunt afschalen in een rustigere periode. Je kunt zelfs de downtime van je systemen inplannen . Dat is met lokale infrastructuur onmogelijk. Door alleen te betalen voor de diensten die je daadwerkelijk gebruikt, bespaar je op termijn flink wat kosten.
Al een lange tijd is de arbeidsmarkt voor ICT’ers erg krap. Dus waarom zou je het potentieel en de strategische waarde van de ICT-afdeling verspillen aan randzaken? Wanneer je overgaat naar de cloud, betekent dat ook een verandering in ICT-werkzaamheden. Updates en patches worden automatisch geïmplementeerd (als je dat zo hebt ingericht). Zo werkt iedereen in de organisatie altijd met de laatste versie van de software en bespaart het je ICT’ers weer werk.
Een andere manier om slimmer om te gaan met de ICT-mankracht die je hebt, is door bepaalde taken uit te besteden. In dit blogartikel schrijven we bijvoorbeeld over hoe efficiënt werkplekbeheer door een ICT-partner zorgt voor hogere marges binnen de handel en retail . Je focust je namelijk alleen op de kernprocessen en de strategische inzet van nieuwe technologieën om bij te blijven in deze sterk concurrerende markt. Problemen met een printer of laptop? Dat pakt de ICT-partner voor je op. Door te migreren naar de cloud en werkzaamheden uit te besteden, benut je veel beter de expertise van je ICT-afdeling.
Een ander voorbeeld van een ICT-investering die haar vruchten afwerpt, is die van de moderne werkplek. Nu we veel flexibeler omgaan met waar en wanneer we werken, is het essentieel dat alle benodigde gegevens gemakkelijk toegankelijk zijn. Zonder hiervoor steeds opnieuw te moeten inloggen. Met Microsoft 365 is informatie samengebracht op één plek, waardoor het mogelijk is om efficiënter (samen) te werken. Administratieve taken verminderen, net als het mailverkeer, waardoor medewerkers een stuk productiever worden.
Tot slot verwerk je als handelsorganisatie grote hoeveelheden klantgegevens. Het is ontzettend belangrijk om hiervoor een betrouwbare ICT-infrastructuur te hebben, waarin alle klantinformatie goed beschermd is. Want ook handelsorganisaties zijn niet veilig voor cybercriminelen. Afgelopen jaar werden bijvoorbeeld De Mandemakers Groep (DMG) en MediaMarkt getroffen door een cyberaanval.
Bij een datalek is niet alleen de kans op een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens groot, maar loop je ook het risico op enorme imagoschade. Door te investeren in moderne systemen en applicaties, monitoring, beheer en cybersecurity, verklein je de kans op datalekken aanzienlijk en waarborg je bovendien de bedrijfscontinuïteit. Maar vergeet niet dat de mens uiteindelijk de zwakste schakel is als het gaat om informatiebeveiliging. Aanvullende trainingen om de security awareness van medewerkers te vergroten, zijn daarom ook aan te raden. Uiteraard kun je hiervoor de hulp van een ICT-partner inschakelen.
Dit zijn slechts enkele voordelen van investeren in ICT. Een nieuwe inrichting van je ICT-landschap kost nu eenmaal geld, maar na een simpele rekensom van de kosten versus de opbrengsten is het een no-brainer. Hulp nodig? Wij maken voor jou de kosten inzichtelijk, zodat je zelf kunt bepalen of het de investering waard is. Neem contact op met onze account managers Handel & Retail voor meer informatie.
Download in ieder geval alvast onze whitepaper over hoe ICT de risico's op het stilvallen van je handel verkleinen om verder te lezen over dit onderwerp.