To innovate, or not to innovate: that’s the question. Althans, voor veel organisaties. Innovatie kost namelijk geld. Véél geld. En als het geld beschikbaar wordt gesteld om te investeren in ICT innovatie, wat levert het dan op? Als we het hebben over ICT innovatie, gaat het bijvoorbeeld over het efficiënter indelen van processen. Vaak is er al behoorlijk wat data beschikbaar, waar niks mee wordt gedaan omdat er onpraktische Excel-lijsten gebruikt worden. Zonde, want met innovatie in ICT zou je hierbij al veel tijd en geld kunnen besparen.
Door de waan van de dag komt het geregeld voor dat organisaties voortborduren op oude (en inmiddels achterhaalde) manieren van werken. Want: dat wat werkt, hoeft niet veranderd te worden. Toch is juist die insteek vaak de ondergang van de efficiëntie van een organisatie. Tijden veranderen, programma’s verouderen, bepaalde kennis vervaagt en voor je het weet zit je met allerlei werkprocessen die onnodig complex en tijdrovend zijn.
Wat gegarandeerd helpt is het besef dat een hoop bestaande processen eenvoudiger gemaakt kunnen worden. Niet alleen bereik je daarmee meer efficiëntie, maar je maakt ook de processen inzichtelijk. Die inzichtelijkheid is vandaag de dag de norm voor een goed functionerende organisatie. De data die verzameld en geïnterpreteerd wordt kan eenvoudig de blinde vlekken blootleggen, zodat je vanuit die positie de zwakke schakels van het bedrijf kunt gaan aanpakken.
Je kunt je voorstellen dat de eeuwige papieren werkroutines en verouderde Excel-lijsten de nodige kopzorgen met zich meebrengen, om nog maar niet te spreken van de veiligheidsrisico’s. De behoefte aan innovatie uitstellen leidt echter niet alleen tot potentiële risico’s, maar zorgt ook voor onnodig tijdverspilling. En laten we eerlijk zijn: tijdverspilling kost geld. Het is niet uitzonderlijk dat organisaties innovatie als een ‘moetje’ zien, en het daarom uitstellen. Gevolg? Van uitstel komt afstel, en er komt een dag dat dat een organisatie duur komt te staan. Programma’s verouderen, de tijd vliegt voorbij, en het gebeurt geregeld dat het personeel inmiddels niet meer weet hoe er met een oude versie van bepaalde software gewerkt moet worden.
Tegenwoordig wordt er steeds vaker gewerkt met cloud-based werkplekken, waarbij er wordt betaald op basis van gebruik in plaats van aanschaf. Ook worden er bijvoorbeeld tablets en smartphones ingezet in plaats van handscanners. Zo zie je dat er relatief kleine verschuivingen zijn, die op zichzelf staand niet baanbrekend lijken, maar zeker op de lange termijn een berg voordelen met zich meebrengen. Dat is ook de kracht van innovatie: het hoeft niet altijd game-changing te zijn, zolang je maar zorgt dat je er op tijd bij bent en meegaat met de tijd. Voorkomen is beter dan genezen, en dat gaat zeker op in het geval van ICT innovatie.
Benieuwd naar de trends op gebied van ICT voor het komende jaar? Download dan onze whitepaper 'Het ICT trendrapport voor 2022' en zie meteen wat je staat te wachten voor 2022.