Tijdens de coronacrisis hebben patiënten en zorgverleners noodgedwongen in korte tijd veel nieuwe ervaringen opgedaan met digitale zorg. Vooral het gebruik van beeldbellen heeft een enorme vlucht genomen. Waar innovaties de afgelopen jaren moeizaam van de grond kwamen, was er door de coronacrisis vaak geen andere keus. Nu is het zaak dat zorginstellingen de snelle en zinvolle ontwikkelingen van digitale zorg op een goede manier kunnen continueren. Dat betekent dat het nu tijd is om zorgverleners, maar ook patiënten en cliënten, te helpen met het goed gebruiken van oplossingen als Microsoft Teams en Bookings. Niet alleen om iedereen toegang te geven tot de zorg op afstand, maar ook om te zorgen dat dat veilig gebeurt..
Vanaf maart zijn veel zorginstellingen razendsnel overgestapt op Cloud-oplossingen als Microsoft Teams en Bookings, om ook op afstand de best mogelijke zorg te kunnen bieden. Dat betekende een snelle implementatie en een basistraining om de applicaties te kunnen gebruiken. Maar om écht het volledige potentieel van deze applicaties te kunnen benutten – en daarmee de toegang tot zorg op afstand zo laagdrempelig mogelijk te houden – is het nu tijd voor ICT-afdelingen om een goed beleid in te voeren over het gebruik van deze applicaties. Denk hierbij aan het opzetten van een goede beheerstructuur; workflows inregelen voor het bewaren en het delen van (persoonsgebonden) data; en ervoor zorgen dat iedereen, dus ook de oudere cliënt in een zorginstelling, een afspraak kan maken en een verbinding met een specialist of verzorger kan starten.
Dat vraagt veel van de instellingen. Dat begrijpen wij maar al te goed. Daarom hebben we speciaal hiervoor de afgelopen maanden gewerkt aan draaiboeken, scenario’s en trainingen om iedereen te laten profiteren van de voordelen van deze Microsoft Cloud-oplossingen en de veiligheid ervan te garanderen.
Eén van de belangrijkste zaken is natuurlijk ervoor te zorgen dat alle data van de zorginstelling veilig is en blijft. Wat we op dit moment regelmatig tegenkomen, is dat data nogal verspreid is: zowel op een eigen on-premises systeem, als in de Cloud, omdat het via Teams gedeeld is. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn. Het gevaar bestaat alleen dat data bijvoorbeeld dubbel wordt opgeslagen en men niet de juiste versie van de data gebruikt. Of dat agenda’s van specialisten per ongeluk gedeeld worden. Met alle risico’s van dien. Wij helpen zorginstellingen om een beheersbaar opslagbeleid voor data te creëren. We hebben de afgelopen maanden een zogenaamde ‘baseline’ ontwikkeld; een basisplan om data op te slaan en workflow te creëren, waarbij veiligheid voorop staat. Die baseline is eenvoudig aan te passen naar de wensen en eisen van je zorginstelling.
Daarnaast hebben we verschillende scenario’s ontwikkeld die ingaan op het veilig delen van de data, binnen de organisatie maar ook daarbuiten. Daaraan hebben we trainingen gekoppeld voor verschillende gebruikerstypes; van ICT-specialisten tot aan de cliënt die nog nooit met Microsoft Teams of Bookings heeft gewerkt. Uiteraard staat ook hier veiligheid voorop, maar deze trainingen helpen ook om het hele proces efficiënter te maken en de toegang tot de zorg op afstand nog eenvoudiger te maken.
Zorg op afstand blijft. Daarom moeten systemen en organisaties hierop worden ingericht. Hands on ICT helpt hierbij. Met advies, inrichting en training kunnen wij de zorginstellingen ondersteunen om die drempel tot zorg op afstand zo laag mogelijk te houden. Wil je weten hoe jouw organisatie de zorg op afstand kan faciliteren? Neem dan contact met ons op. We staan voor je klaar.
Ben je benieuwd naar de digitaliseringskansen voor jouw zorginstelling? Download dan onze whitepaper 'Uitdagingen in het nieuwe zorgtijdperk'.