Een organisatie kan diverse rampen overkomen: brand, menselijke fouten, hardware die uitvalt of een cyberaanval waarbij data, servers en/of applicaties worden aangetast. Om hierop voorbereid te zijn, stel je een Disaster Recovery Plan op. Dit plan bestaan uit verschillende procedures om de handel zo snel mogelijk weer ‘normaal’ te laten verlopen en de impact van de ramp op je processen te minimaliseren.
Het Disaster Recovery Plan (DRP) beschrijft de stappen en verantwoordelijkheden voor een organisatie (en een externe ICT-dienstverlener zoals Hands on ICT) indien er calamiteiten zijn. In het Disaster Recovery Plan staat beschreven hoe je het digitale systeem weer zo snel mogelijk kan herstellen na een grote storing.
Lees hieronder alles over wat een Disaster Recovery Plan inhoudt of vraag direct een offerte aan via dit formulier.
De uitgangspunten bij Disaster Recovery zijn de Recovery Time Objective (RTO) en Recovery Point Objective (RPO). Waarbij de RTO de tijd is waarin organisatieprocessen weer in werking moeten zijn, zoals voor de ramp. RPO geeft de maximale tijdsperiode aan waarin bedrijfsdata verloren kunnen gaan tussen de laatste back-up en de ramp. Deze tijdsperioden verschillen per bedrijf, maar het is van belang dat je deze wel vaststelt, omdat dat implicaties heeft voor de maatregelen die je treft in je Disaster Recovery Plan.
Het maken van een back-up is een belangrijk onderdeel van je Disaster Recovery Plan. Ook hiervoor is een goede strategie nodig, want één enkele back-up voldoet niet meer. Tegenwoordig geldt de stelregel voor een goede back-up: 3-2-1-1-0 voor een kopie van je data. Dat leggen we even uit:
Daarnaast kun je ook kiezen voor een Immutable back-up oplossing.
Het is niet nodig om van al je bedrijfsgegevens regelmatig een back-up te maken. Onderzoek welke gegevens essentieel zijn voor het handelsproces en bepaal je RPO.
In theorie klinkt het logisch om een goed plan voor disaster recovery, inclusief back-ups, te hebben. En misschien heb je het ook allemaal wel op papier staan. Ons advies is echter wel om deze te blijven testen. Technieken ontwikkelen zich snel waardoor een DRP snel gedateerd kan raken. Daarnaast moet je diverse scenario's blijven uittesten. Wat als de stroom uitvalt of een netwerkkabel defect is? Het testen kost je tijd en geld, maar levert je wel inzicht op. Waarschijnlijk kom je altijd iets tegen wat nog om verbetering vraagt. Een goed uitgewerkt plan is een goede stap, maar door vervolgens het plan te testen, wordt dit nóg beter.
Met een Disaster Recovery Plan dat je af en toe test en een back-upproces dat je volgens de 3-2-1-1-0-strategie hebt ingericht, heb je een solide basis om je bedrijfsgegevens te beschermen in het geval van een onverwachte gebeurtenis. Daarmee borg je ook gelijk de continuïteit, zodat iedereen weer snel aan het werk kan. Hands on ICT kan je helpen bij het opzetten van het DRP.
Hands on ICT kan je helpen bij het opzetten van het DRP. Bekijk ook onze pagina YourSecurity over onze en vraag de Security Vulnerability Scan aan. Will je meer weten over IT Security diensten met een vrijblijvende kop koffie? Vul dan ons contactformulier in en we plannen direct een afspraak met je in.