Een ICT-budget bepalen klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Wat zijn de prioriteiten? Is meer altijd beter? Waar gaan organisaties de mist in? En wat is de juiste strategie voor de maakindustrie? Uiteraard zijn er zaken die per organisatie verschillend zijn, maar los daarvan zijn er bepaalde aspecten van een ICT-strategie die altijd voorrang krijgen. Gelukkig zijn er manieren om als ICT-manager te kunnen waarborgen dat het bepaalde budget zo effectief mogelijk wordt ingezet.
De absolute koploper van elk budget is en blijft security. Als poortwachter van de gehele ICT-indeling. Direct daarna komt bedrijfscontinuïteit. Een combinatie van beide elementen zorgt ervoor dat de server in een ideaal scenario niet offline hoeft te gaan, en in een uitzonderlijk geval zo snel mogelijk weer online kan. Het is dan ook niet uitzonderlijk dat productiebedrijven op verschillende locaties servers plaatsen, om een eventuele uitval van een server op locatie A, op te kunnen vangen met locatie B.
Vroeger heerste er regelmatig de opvatting dat een eenmalige investering een goede keuze is, waardoor er torenhoge bedragen werden gebudgetteerd. Hoewel dat niet per se de verkeerde instelling is, ontstond er door die keuze vaak een situatie waarbij er een ICT-budget koste wat het kost tot de laatste cent gespendeerd werd. Meer is dus zeker niet beter. De efficiëntie van het gehele kostenplaatje draagt bij aan de draagkracht voor toekomstige budgettering, want hoe beter het budget besteed wordt, hoe beter het effect zal zijn van de investering. Juist die zichtbaarheid van de resultaten wordt weer vertaald naar het op waarde schatten van een goed ICT-budget. Win-win dus!
Vandaag de dag staan we vaker stil bij de langdurige investering, waarbij we ook letten op de terugkerende kosten en onderhoudskosten. Op die manier kun je een veel realistischer budget opstellen, omdat je beter zicht hebt op welke kosten er geheid aankomen. Hoe minder onvoorziene kosten, hoe beter. Sterker nog: bij een goed uitgedacht budget wordt ook een post “onvoorzien” opgenomen. Daaronder schaar je allerlei kosten die er jaarlijks op onvoorziene basis bijkomen. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan, als de realiteit iets anders loopt dan gepland.
We zien duidelijk dat de trend van het langdurig en verspreid investeren ook bij klanten is ingezet. En dat is hoopgevend, want een gedegen ICT-budget valt of staat met een realistische benadering. Daarbij wordt innovatie echter vaak over het hoofd gezien, omdat organisaties geneigd zijn om het ICT-budget te baseren op het opgestelde budget van het voorgaande jaar. Met oog op de langdurige investering (terugkerende kosten) is dat efficiënt, maar als er eerder nog niet is gebudgetteerd op innovatie, bestaat het risico dat dat zo blijft omdat het simpelweg nog niet in het vizier is opgenomen.
In ons andere blog hebben wij een stappenplan opgenomen zodat hoe jij effectief kan omgaan met een beperkt ICT-budget. Lees het hier.
Wil je weten hoe het precies zit met bedrijfscontinuïteit en waarom dat zo belangrijk is? In dit blog leggen we uit hoe de samenwerking met ICT partners de bedrijfscontinuïteit waarborgt. Wil je graag ook de focus naar ICT-regisseur verschuiven in plaats van het dagelijks managen van ICT-werkzaamheden zoals in het artikel aangegeven? Dan kan het uitbesteden van je ICT-omgeving interessant zijn voor je. Lees hier meer over de voordelen van uitbesteden.
Heb je advies nodig bij het opzetten van je ICT budget of wil je sparren over de juiste inzet van budget voor jouw organisatie? Neem dan contact op met ons. Onze professionals zijn dagelijks bezig hun kennis en kunde op peil te houden zodat wij je organisatie kunnen voorzien van de juiste ICT-adviezen en hoogwaardige diensten.