Een succesvolle transformatie zorgt voor meer efficiëntie, een goed rendement op de investeringen en medewerkers die met slimme applicaties hun taken eenvoudiger kunnen uitvoeren. Maar vaak brengt een digitale transformatie veel veranderingen voor medewerkers met zich mee; ze moeten ineens op een andere manier gaan werken. Het succes van een digitale transformatie zit hem meer in de mensen die ermee moeten gaan werken dan in de techniek die ingezet wordt. Hoe zorg je er nu voor dat je medewerkers die nieuwe manier van werken oppakken en de voordelen ervan inzien?
Wellicht een herkenbaar voorbeeld: in het managementteam is besloten dat medewerkers met een nieuwe applicatie gaan werken. Daar moet nog wel een training voor worden gegeven. Dus op maandag worden de medewerkers geïnformeerd over de nieuwe applicatie en de training – die op dinsdag zal plaatsvinden - zodat op woensdag iedere medewerker met de nieuwe applicatie aan de slag kan. Opvolging na de implementatie, inloopuurtjes, FAQ’s of een vervolgtraining worden vaak vergeten, waardoor borging en draagkracht te weinig voet aan de grond krijgen.
Bovenstaande is niet zomaar een voorbeeld. Dit is iets wat we regelmatig tegenkomen bij bedrijven succesvol willen veranderen. Er ligt een routeplan op tafel om op een nieuwe manier te gaan werken, met nieuwe applicaties, maar degenen die er mee moeten gaan werken worden op het laatste moment ingelicht. Uit ervaring weten we dat deze manier van transformeren veel weerstand oproept en waarschijnlijk niet tot het gewenste resultaat leidt.
Succesvol digitaal transformeren vraagt tijd. Niet alleen omdat er vaak aan de achterkant (de ICT infrastructuur) veel gedaan moet worden, je moet ook de tijd nemen om je mensen mee te nemen in een nieuwe en voor iedereen efficiëntere manier van werken. Leg niet op, maar leg uit. Betrek je mensen op de werkvloer - het liefst van elke afdeling – bij de planning en ontwikkeling. Maak hen key users, zodat ze kunnen zien hoe en waarom het werkt, zodat zij het hun eigen mensen kunnen uitleggen. Dat begint al in bij de leiding in de organisatie. Als je duidelijk voor ogen hebt waarom je een verandering doorvoert en je kunt dat goed aan een ander uitleggen, is de kans dat de implementatie en de adoptie ervan succesvol is, veel
groter.
Zoals gezegd, verander je een onderneming niet in één dag . Het is een traject waar je de tijd voor moet nemen. Samen kijken we waar de veranderingen kunnen plaatsvinden, welk
rendement ze hebben en wat dat betekent voor medewerkers, zoals het werken met nieuwe applicaties. Vervolgens identificeren we een aantal gebruiksprofielen die met de nieuwe applicatie gaan werken, en zoeken we daar mensen van elke afdeling bij, die als het ware het voortouw nemen in het gebruik en ambassadeur worden van jouw digitale transformatie. We ondersteunen organisaties bij het trainen van mensen en helpen met de communicatie rond de transformatie. Medewerkers moeten begrijpen waarom je een verandering doorvoert en inzien waarom de nieuwe manier van werken veel slimmer en efficiënter is. Alleen zo kun je een digitale transformatie succesvol uitvoeren en er samen met je medewerkers een succes van maken.
Hoe betrek jij je gebruikersorganisatie bij dergelijke veranderingen? Haalt jouw organisatie maximaal voordeel uit ICT investeringen? Hands on ICT helpt je graag om dit te realiseren. Wil je meer weten over hoe succesvol te transformeren of heb je vragen over hoe je je medewerkers mee kunt krijgen? Neem dan gerust contact op.